Materials i recursos

– Guies pràctiques –

Aprenentatge Servei i Tecnologies Digitals

Anna Escofet Roig

La guia ens planteja una reflexió sobre les possibilitats de les tecnologies digitals en els projectes d’aprenentatge servei. També ens mostra exemples de bones pràctiques i documentació per aprofundir en aquesta temàtica.

APS pau, drets humans i solidaritat. Noves propostes d'educació per a la justícia global

Laura Rubio i Laura Lucchetti

L’aprenentatge servei suposa una clara aportació per a l’educació per a la justícia global perquè ofereix una nova línia metodològica i alhora permet redimensionar el seu sentit i fer plausible la idea d’educació transformadora en contextos i accions determinades. En aquesta guia trobareu reflexions, materials, enllaços, i pistes per repensar o dissenyar un projecte d’APS en aquest àmbit.

Aprenentatge servei i gent gran

Anna Ramis

En aquesta guia fem una doble lectura de les aportacions de les persones grans a l’aprenentatge servei: com a receptors de les accions dels infants i joves que s’apropen a ells, i com a protagonistes de les accions que les mateixes persones grans poden fer en servei a la societat.

Avaluació dels aprenentatges en els projectes d'aprenentatge servei

Roser Batlle (coord.)

Aquesta guia vol ser una aproximació a l’avaluació dels aprenentatges en els projectes d’APS. És una guia amb un caràcter pràctic però no es un document tancat, sinó més aviat un recull de recursos per començar a explorar i experimentar plegats les possibilitats d’avaluació innovadora que ens ofereix l’aprenentatge servei.

Rúbrica per a l'autoavaluació i millora dels projectes d'APS

GREM. Grup de Recerca en Educació Moral

Aquesta guia ens permet reflexionar, analitzar i millorar els nostres projectes d’aprenentatge servei. L’instrument d’avaluació ens permetrà: identificar els punts forts i febles de l’activitat, facilitar el debat pedagògic, optimitzar activitats, motrar possibilitats i animar a implementar noves accions.

Rúbrica per a l'autoavalució i millora dels projectes d'APS (versió reduïda)

GREM. Grup de Recerca en Educació Moral

En versió reduïda, aquest instrument ens permet reflexionar, analitzar i millorar els nostres projectes d’aprenentatge servei. L’instrument d’avaluació ens permetrà: identificar els punts forts i febles de l’activitat, facilitar el debat pedagògic, optimitzar activitats, motrar possibilitats i animar a implementar noves accions.

Rúbrica para la autoavaluación y la mejora de los proyectos de APS

GREM. Grup de Recerca en Educació Moral

Aquesta guia ens permet reflexionar, analitzar i millorar els nostres projectes d’aprenentatge servei. L’instrument d’avaluació ens permetrà: identificar els punts forts i febles de l’activitat, facilitar el debat pedagògic, optimitzar activitats, motrar possibilitats i animar a implementar noves accions. (CAST)

Rúbrica para la autoavaluación y la mejora de los proyectos de APS (versión reducida)

GREM. Grup de Recerca en Educació Moral

En versió reduïda, aquest instrument ens permet reflexionar, analitzar i millorar els nostres projectes d’aprenentatge servei. L’instrument d’avaluació ens permetrà: identificar els punts forts i febles de l’activitat, facilitar el debat pedagògic, optimitzar activitats, motrar possibilitats i animar a implementar noves accions. (CAST)

Rubric for self-assessment and enhancement of SL projects

GREM. Grup de Recerca en Educació Moral

Aquesta guia ens permet reflexionar, analitzar i millorar els nostres projectes d’aprenentatge servei. L’instrument d’avaluació ens permetrà: identificar els punts forts i febles de l’activitat, facilitar el debat pedagògic, optimitzar activitats, motrar possibilitats i animar a implementar noves accions. (ANGL.)

Rubric for self-assessment and enhancement of SL projects (short version)

GREM. Grup de Recerca en Educació Moral

En versió reduïda, aquest instrument ens permet reflexionar, analitzar i millorar els nostres projectes d’aprenentatge servei. L’instrument d’avaluació ens permetrà: identificar els punts forts i febles de l’activitat, facilitar el debat pedagògic, optimitzar activitats, motrar possibilitats i animar a implementar noves accions. (ANGL.)

Com fer APS a través de les arts?

Lluís Vallvé

En aquesta guia l’autor fa una aproximació a la relació entre les propostes d’educació artística i l’aprenentatge servei, veient punts i espais comuns. Com incorporar l’aprenentatge servei en les propostes de creació-recerca? Com incorporar l’aprenentatge servei en les arts? Reflexions, experiències i bones idees.

Guia pràctica per a projectes: Fem projectes d'APS

Xus Martín

En aquesta guia trobareu les orientacions clau per poder desenvolupar un projecte d’Aprenentatge Servei en el context del lleure. La guia s’ordena seguint la seqüència de les fases d’un projecte. Els exemples i els testimonis que inspiren cada fase corresponen als projectes realitzats pels agrupaments participants en l’experiència Aprenentatge Servei i Pedagogia del Projecte del Laboratori d’Acció i Innovació Educativa de Minyons Escoltes i Guies de Catalunya.

Aprenentatge Servei i inclusió social

Mònica Gijón Casares

Aquesta guia ens proposa relacionar els processos d’inclusió social amb els projectes d’aprenentatge servei. Quins elements són claus i què hem de tenir en compte per fer propostes inclusives?

Reconèixer per educar: Com incorporar l'APS a l'educació social

Xus Martín, Josep Maria Puig i Mónica Gijón

Aquesta guia parteix del nucli filosòfic de l’aprenentatge servei: la força que tenen l’altruisme i l’ajuda mútua per al desenvolupament personal i la construcció de la convivència. Un nucli que s’activa en connexió amb la idea de reconeixement: cal donar reconeixement a les persones en formació i cal permetre que es reconeguin elles mateixes com a persones capaces d’ajudar els altres.

La reflexió: eix clau de l'Aprenentatge Servei

Marta Ballvé

L’aprenentatge servei és una metodologia que no queda definida només per una tasca que es fa al servei de la comunitat, sinó que es tracta d’un projecte educatiu ben articulat, dins l’àmbit formal o no formal, que dona protagonisme a infants i joves i fomenta la seva participació dins la comunitat. L’objectiu és que puguin adquirir coneixements, desenvolupar habilitats i destreses, créixer en valors i enriquir els seus aprenentatges des d’un punt de vista competencial.

Aprendizaje servicio e inclusión social

Mònica Gijón Casares

Aquesta guia ens proposa relacionar els processos d’inclusió social amb els projectes d’aprenentatge servei. Quins elements són claus i què hem de tenir en compte per fer propostes inclusives? (CAST)

Service learning and social inclusion

Mònica Gijón Casares

Aquesta guia ens proposa relacionar els processos d’inclusió social amb els projectes d’aprenentatge servei. Quins elements són claus i què hem de tenir en compte per fer propostes inclusives? (ENG)

Com impulsar l'APS a l'àmbit local?

J.M. Puig Rovira i Laura Campo

Aquest material presenta els 10 passos bàsics, de manera molt clara i directa, per guiar un municipi que vol impulsar l’aprenentatge servei al seu territori.

Com fer APS en les entitats?

J.M. Puig Rovira

Aquest material presenta els 10 passos bàsics, de manera molt clara i directa, per guiar una entitat que vol començar un projecte d’aprenentatge servei.

Com fer APS en els centres educatius?

J.M. Puig Rovira

Aquest material presenta els 10 passos bàsics, de manera molt clara i directa, per guiar els centres educatius que volen començar projectes d’aprenentatge servei.

Fes APS!

Centre Promotor

Fes APS! és una guia feta per als joves i amb els joves amb l’objectiu de visualitzar pistes per engegar projectes d’APS i conèixer alguns dels seus testimonis.

Segueix-nos!

Vols rebre el butlletí d'APS?