Experiències

– Relats d’experiències –

Compartint memòria

Mireia Páez Sánchez

Aquest relat és el recull d’una experiència d’aprenentatge servei que s’ha posat en marxa des del programa Èxit del Consorci d’Educació de Barcelona en estreta col·laboració amb el centre de dia que hi ha al barri d’Horta de la Fundació Uszheimer, on tenen cura de diversos malalts que pateixen Alzheimer. Us presentem el projecte que vol ser un espai de trobades intergeneracionals per la sensi-bilització i l’apropament als infants de les malalties neurodegeneratives.

L'escola amb el centre de dia per a malalts d'Alzheimer

Iria Hierro Pino

El projecte L’escola amb el centre de dia per a malalts d’Alzheimer es desenvolupa entre l’Escola Cor de Maria i el Centre de Dia Sant Martí, a Sant Celoni. S’organitzen diferents tallers per treballar la relació entre avis i nens, mitjançant una sèrie d’activitats. Aquesta idea es concreta en activitats centrades en les festes populars, festes que celebren els nens i els avis conjuntament.

Aprenentatge servei i gent gran

Anna Ramis

En aquesta guia fem una doble lectura de les aportacions de les persones grans a l’aprenentatge servei: com a receptors de les accions dels infants i joves que s’apropen a ells, i com a protagonistes de les accions que les mateixes persones grans poden fer en servei a la societat.

El projecte Miró del grup classe Alike

Anna Arenas Rovira

L’Anna Arenas ens relata aquesta experiència que integra dues metodologies educatives: el treball per projectes i l’aprenentatge servei. El protagonistes del projecte són els alumnes de P4 del Centre d’Estudis Joan XXIII que treballen l’art i Miró per després poder transmetre aquest coneixement als seus padrins de 4t de primària.

Operació Aiguabarreig

Marta Pena Planell

L’experiència relatada es refereix als Camps de Cooperació i Descoberta, organitzats per l’Associació Antics Escoltes i Guies, que es desenvolupen en el particular ecosistema que forma l’Aiguabarreig en la comarca del Baix Cinca. Els Camps pretenen informar i conscienciar respecte a temàtiques mediambientals i alhora oferir als joves una oportunitat de realitzar ells mateixos alguna tasca de conservació o de millora de l’entorn.

Projecte Saba

Itziar Coma Escalada

El Projecte Saba és una experiència d’ aprenentatge servei realitzada a l’ Institut Ferran Casablancas de Sabadell que compta amb la col·laboració dediverses entitats socials aplegades a l’ entorn del Punt de Voluntariat de la mateixa ciutat. És una proposta que dóna l’ oportunitat a un grup d’ alumnes de realitzar tasques de servei a la comunitat en diferents ONG de Sabadell.

Estimulant la creativitat musical de petits i grans

Iria Hierro Pino

El projecte Estimulant la creativitat musical de petits i grans es desenvolupa entre el Centre de dia Sant Martí de Sant Celoni i diverses escoles de la mateixa població. És un projecte on els avis i àvies del centre interaccionen amb els nens i nenes d’entre 8 i 10 anys de diferents escoles. És una proposta per estimular la creativitat musical, basada en diferents sessions destinades a treballar continguts musicals i de reminiscència a través de la música.

Una aposta educativa: El Projecte Social

Glòria Nonell Salvanyà

El Projecte Social és una experiència educativa realitzada a l’Escola Mare de Déu dels Àngels de Barcelona. En aquest projecte els joves de primer de batxillerat col·laboren amb diverses entitats socials del barri i, com a resultat d’aquest servei, fan múltiples aprenentatges.

Un espai per a l'APS al Banc dels Aliments de Barcelona

Marta Argacha Torrecilla

L’experiència relatada ens mostra com una entitat social pot liderar un projecte d’aprenentatge servei. En aquest cas, el Banc dels Aliments de Barcelona ofereix a les escoles i instituts de la ciutat una proposta d’aprenentatge servei que consta d’una conferència als centres escolars, de la promoció d’una recapta d’aliments i d’una visita a les seves instal·lacions per fer de voluntaris per un dia ajudant en les tasques diàries del Banc.

El servei a la comunitat com a pedagogia. L'experiència d'una generació de joves del Centre Obert d'Adsis al Carmel

Josep Maria Puig Rovira

La narració presenta l’experiència d’aprenentatge servei d’un grup de joves del Centre Obert d’Adsis, la Generació del 2000, a través del disseny d’un curt i, com a conseqüència, la seva implicació en diferents activitats amb un clar vessant de servei a la comunitat.

Ensenyar a cantar. Relat etnogràfic de les caramelles a l'escola Santa Anna

Xus Martín

L’activitat de caramelles pot entendre’s com una experiència d’aprenentatge servei dins l’escola. Pel que fa a la realització del servei, al llarg de dos mesos els nois i noies de cinquè seran els responsables d’ensenyar a cantar els companys de les classes inferiors. Els aprenentatges escolars queden vinculats a les assignatures de música, medi social i plàstica.

L'apadrinament de la lectura a l'Escola Virolai

Maribel de la Cerda

Es tracta d’una experiència de tutoria entre iguals en la que alumnes de sisè de primària ofereixen un servei als alumnes de primer, tot treballant la competència lectora.

Joves guia de Mataró

Mariona Graell

L’experiència sorgeix des de l’Ajuntament de Mataró, en el programa de Nova Ciutadania, amb l’objectiu de formar a joves dels instituts que esdevinguin guies dels seus companys nouvinguts, tot treballant per la cohesió social i la igualtat d’oportunitats.

Pasa la cabra. Experiencia de un concierto solidario

L’article exposa l’experiència a través de la qual joves de diferents centres educatius organitzen un concert i sopar per a recollir diners. En aquest cas, per a la compra de cabres que produeixin llet per a la comunitat ecuatoriana de Catzuqui de Velasco. (CAST)

Els joves i la recuperació de la memòria històrica

Teresa Casas

Experiència d’alumnes de secundària de dos instituts de Terrassa -IES Nicolau Copèrnic i IES Montserrat Roig- que, des de l’àrea de ciències socials participen en la recuperació de la memòria històrica local.

Projecte bicicleta a l'ESO

Xavier Serra

Un grup d’alumnes de 3r d’ESO de l’Escola Pia de Granollers reciclen bicicletes per enviar a una comunitat de Nicaragua en el taller de Tecnologia.

La Murga, 10 anys rehabilitant pisos a Ciutat Vella

Alba Vila

Joves d’Escoltes Catalans col·laboren en la rehabilitació de pisos de persones amb pocs recursos econòmics, mentre treballen aspectes relatius a la pobresa, les desigualtats i el Quart Món.

Projecte Aprèn i treballa: acció formativa de manteniment d'edificis: pintura i electricitat

Sílvia Lombarte

L’article recull una de les experiències del projecte Aprèn i treballa, orientat a aquells joves que es troben en situació d’inactivitat, que no s’estan formant, ni han iniciat un procés de recerca de feina.

Projecte Rius: unint rius i persones

Olga Alcaide

El Projecte Rius és una proposta mediambiental que pretén apropar la gent al riu. Els participants poden implicar-se en la inspecció de riu i també en l’apadrinament d’algun dels seus trams.

Tutors de contes

Maria Cobos i Immaculada Tubau

Alumnes de 5è i 6è de primària a l’escola La Monjoia exerceixen de tutors de contes dels seus companys d’educació infantil. Els grans posen en pràctica estratègies comunicatives i els petits gaudeixen d’una atenció individualitzada.

Fem Camí per les Pitiüses

Dani Cañero

L’article presenta el disseny d’un camí de peregrinatge a peu per la cultura i la natura de les comarques dels Països Catalans amb la participació de les persones, entitats i institucions de cada territori interessat, en el que també hi participen joves en procés en formació.

Vint anys de teatre en català a les escoles de Sant Vicenç dels Horts. Una experiència educativa per a la cohesió d'una llengua i d'un país

Elisenda Seras

Aquest article descriu una experiència d’aprenentatge servei a través del teatre que es va iniciar com una estratègia per recolzar la llengua catalana. El seu impacte l’ha convertit en un esdeveniment de molt ressó a les escoles i a la població de St. Vicenç dels Horts.

Letters against torture. Aprendre anglès lluitant per a la defensa dels drets humans

Anna Ramis

L’experiència presenta el treball de nois i noies d’ensenyaments secundaris postobligatoris que tenen l’oportunitat de conèixer i actuar en favor de la vigilància i l’exercici dels DDHH alhora que donen una dimensió pràctica a l’aprenentatge de l’anglès.

Auxiliars de biblioteca a l'Institut Thos i Codina de Mataró. Una experiencia d'aprenentatge servei sense saber-ho

Maria Majó

El relat descriu la tasca realitzada durant 3 cursos, a la biblioteca i que tenia com a objectiu fer que petits grups d’alumnes, amb una formació biblioteconòmica i de valors col·lectius específica, tinguessin la responsabilitat de participar activament al seu funcionament.

"Algo pasa con la Meri" o una experiencia educativa a Ciutat Meridiana "la Meri"

Juanfra

L’experiència relata un projecte d’APS en el que els protagonistes són joves d’una Unitat d’Escolaritat Compartida de Ciutat Meridiana que s’impliquen activament en tasques diverses en els centres escolars i entitats del seu entorn.

Donar veu a la memòria

Joan Sanromà

Donar veu a la memòria és un projecte de l’IES Lluís Vives, protagonitzat per alumnat de 1r d’ESO i veïns del districte de Sants. Els joves reciten textos d’adolescents que visqueren moments històrics difícils o que van ser víctimes del nazisme, mostrant el patiment d’altres joves que foren víctimes de la guerra i de l’horror.

Segueix-nos!

Vols rebre el butlletí d'APS?